Tilskudd til kirkelig undervisning og læring, diakoni, samt kirkemusikk i Domkirka
Fra og med 2026 gjelder ny tilskuddsordning for Den norske kirke. Denne ble vedtatt av
Kirkemøtet i 2024 (KM 13/24), og Kirkerådet vedtok i 2025 nye retningslinjer for
tilskuddsforvaltning i KR 41/25.
Målet med tilskuddet er å realisere Kirkemøtets strategi for Den norske kirke og Hamar
bispedømmeråds strategiske planer, og gi gode rammer for arbeid innenfor
undervisning og diakoni, og for kirkemusikk i domkirka. Dette skal skje ved at soknet
skaper gode aktiviteter for mottakere av -og deltakere i aktivitetene, utfra menighetsrådets
vedtatte planer for kirkelig virksomhet.
Tilskuddet skal anvendes etter formålet som ligger i de over nevnte planer.
For tilskudd til kirkelig undervisning og læring skal anslagsvis 80 % av tilskuddet brukes til
arbeid for barn og unge 0-18 år.
Tilskudd til diakoni forutsetter kommunal - eller annen ekstern delfinansiering (normalt
50 %).
Tilskudd for 2026 utbetales på bakgrunn av administrativt registrerte aktiviteter i “Kirka vår”.
For tilskuddet som skal utbetales i 2027 gjelder følgende: For at tilskudd
skal mottas, må aktiviteter til de ulike tilskuddsformålene være registrert i planverktøyet
«Kirka vår» før tilskuddet skal utbetales.
1. Fellesrådet har ansvar for at planlagte aktiviteter er registrert i Kirka vår innen 15. november.
2. Menighetsrådet må vedta de planlagte aktivitetene. Vedtaket har ingen absolutt frist,
men fellesrådet får ikke utbetalt tilskudd før vedtaket i menighetsrådene er gjort. Det
anbefales at menighetsrådet behandler saken i tidsrommet mellom 15. november
og 31. desember, i god tid før tilskuddsutbetalingen finner sted.
3. Når vedtaket er gjort, bekreftes dette i «Kirka vår».
Tildelt tilskudd
Det årlige tilskuddsbeløpet beregnes ut fra fjorårets tildeling, med korreksjon for endringen i tildelingen over statsbudsjettet til Den norske kirke. Fra dette beløpet har bispedømmerådet anledning å trekke fra inntil 2 % til strategiske satsinger og 1 % til fagsamlinger.
I henhold til nye retningslinjene foretar Kirkerådet utbetaling av et særskilt lønnstilskudd for vigslede kateketer og diakoner som er lønnet av tilskuddsmidlene. Tilsvarende beløp er derfor trukket fra bispedømmerådets tilskuddsutbetaling. I årene framover vil beløpene justeres slik at fellesråd som tilsetter vigslede i disse stillingene vil få høyere uttelling, mens fellesråd som ikke tilsetter vigslede i disse stillingene vil få noe lavere uttelling. Dette skal gi et incentiv for å tilsette vigslede.
Oversikt over utbetalte tilskuddsbeløp til hver mottaker, til hvilke formål det er utbetalt tilskudd og eventuelle fratrekk som er gjort ligger på nedenfor under "dokumenter". Der ligger også årlig tildelingsbrev.
Rapportering
Fra og med regnskapsåret 2026 skal det rapporteres på aktivitet for disse tilskuddene. Tilskuddsmottaker må registrere gjennomførte aktiviteter i «Kirka vår» innen 31. januar året etter.
Minimum annethvert år innkaller Hamar bispedømmeråd det enkelte fellesrådet til samtale om aktiviteter skapt av tilskuddet. Hovedfokus for møtet er hvordan arbeidet som gjennomføres med tilskuddsmidler kan videreutvikles.
Bispedømmerådet kan hvert år mellom 1.juni og 1. oktober be fellesråd om regnskapsrapportering for foregående år.
Fellesrådene må derfor fortsatt bokføre tilskuddene, og bruken av dem, med egne formål/prosjekt/ansvar e.l. for å kunne rapportere på dem ved behov.
Ubenyttede midler / mindreforbruk
Hvis de akkumulerte ubrukte midlene overstiger 50 % av årets tilskudd, må fellesrådet melde fra til bispedømmerådet så snart som mulig. Det overskytende vil trekkes fra neste års tilskudd.
Fellesrådet må årlig sette av eventuelle ubrukte tilskuddsmidler i bundet fond.
Størrelsen på akkumulerte ubrukte midler vil også være en naturlig del av samtalen fellesrådet har med bispedømmerådet om bruken av midler.
Kontrolladgang og mulige sanksjoner
Dersom bispedømmerådet vurderer at fellesrådet ikke har tilstrekkelig aktivitet ut fra tilskuddet, skal bispedømmerådet gi fellesrådet skriftlig tilbakemelding om dette. Etter to år med skriftlig tilbakemelding kan tilskuddet påfølgende år reduseres etter vedtak i bispedømmerådet.
Det er ikke nødvendig å sende revisjonsberetning eller framskaffe særattestasjon, men hvis det foreligger revisjonsbemerkninger i nummererte brev fra revisor, skal disse oversendes.
OBS: Det sendes ikke lenger ut beskjed om hver enkelt tildeling. Hvert fellesråd må følge med på oversikten på denne siden.